Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

O pozycjonowaniu stron słyszał każdy przedsiębiorca, który stara się pozyskiwać klientów przez Internet. Sama strona internetowa to zbyt mało, by zwiększyć zainteresowanie ofertą. Musi ona być widoczna w wyszukiwarce Google, skąd trafiają na nią osoby, które mogą potrzebować produktów lub usług danego przedsiębiorcy. Ile kosztuje skuteczne pozycjonowanie stron? Co ma wpływ na koszty SEO? Dlaczego coraz więcej agencji marketingowych decyduje się na rezygnację z publikacji cennika na swojej stronie?

Pozycjonowanie stron kiedyś i dziś

O pozycjonowaniu stron słyszał każdy przedsiębiorca, który stara się pozyskiwać klientów przez Internet

W ciągu zaledwie kilkunastu lat pozycjonowanie stron przeszło absolutną metamorfozę. Można powiedzieć, że jeszcze stosunkowo niedawno w pozycjonowaniu panowała „wolna amerykanka”. Aby wypozycjonować stronę internetową na bardzo konkurencyjną frazę, wystarczyło zdobyć dla niej bardzo dużo linków zewnętrznych opatrzonych określonym anchor textem, czyli słowem kluczowym „zaszytym” w linku. Prawdziwy rozkwit przeżywały katalogi stron i portale z artykułami wielotematycznymi, skąd można było pozyskiwać setki, a nawet i tysiące linków otoczonych tekstem. Atutem takiego pozycjonowania była cena, bardzo niska. Największym minusem była zaś krótkotrwałość rezultatów. Google szybko zauważyło, że webmasterzy próbują manipulować wynikami wyszukiwarki poprzez działania spod znaku black hat (tak określane jest SEO niezgodne z zaleceniami Google).

Aby zadbać o jakość prezentowanych wyników organicznych, Google starało się wyrzucać z indeksu strony o niskiej wartości merytorycznej lub służące tylko do manipulowania pozycjami. Z tego powodu, choć pozycjonowanie w oparciu o katalogi i krótkie artykuły tematyczne było tanie, jego efekty stały się ulotne, a w dłuższej perspektywie metoda ta przestała się całkowicie opłacać. Google bowiem nie ustawało w doskonaleniu swoich algorytmów i kładło coraz większy nacisk na jakość linków przychodzących, nie ich ilość.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron Poznań, Gdańsk czy Warszawa będą odpowiednim kierunkiem dla rozpoczęcia tych poszukiwań

Zmusiło to pozycjonerów do napisania swojej strategii od początku. Obecnie agencje SEO działają w zupełnie inny sposób niż jeszcze 10 lat temu. Ich działania są dużo bardziej złożone, przemyślane i długofalowe – to wiąże się zaś z większym nakładem pracy, co z kolei przekłada się na cenę SEO. Z tego powodu zdecydowana większość agencji SEO nie oferuje już „pozycjonowania za X złotych”. Jest to po prostu niemożliwe. Każda strona www jest inna, w dodatku każda branża rządzi się swoimi prawami. Istnieją sektory o niesamowitej konkurencyjności, gdzie osiągnięcie dobrych pozycji na najpopularniejsze frazy wymaga ogromnych nakładów finansowych. Istnieją też takie, gdzie wystarczy kilkusetzłotowy budżet, by uzyskać całkiem dobre efekty. Z tego powodu pozycjonowanie i wycena tej usługi powinny być poprzedzone audytem SEO, który umożliwia agencji uzyskanie pełnych informacji o samej stronie, jak i jej otoczeniu.

Jakie elementy wpływają na koszty SEO?

Na cenę pozycjonowania wpływ mają m.in.:

  • stan techniczny strony – jeśli witryna jest w złej kondycji, będzie wymagała pełnej optymalizacji, co oczywiście wiąże się z pewnymi kosztami
  • rodzaj strony – pozycjonowanie strony firmowej składającej się z kilku podstron będzie tańsze niż SEO dla rozbudowanego sklepu internetowego
  • historia strony – witryna, która dostała już karę od Google, będzie trudniejsza do promowania w wyszukiwarce niż ta, która ma „czystą kartę”
  • frazy kluczowe – pozycjonowanie na frazy ogólne będzie droższe niż to powiązane z frazami lokalnymi, czego powodem jest różna konkurencyjność.


Gdzie szukać dobrej agencji SEO? Najwięcej takich firm można znaleźć w dużych miastach. Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron Poznań, Gdańsk czy Warszawa będą odpowiednim kierunkiem dla rozpoczęcia tych poszukiwań. Należy jednak podkreślić, że współpraca z agencją SEO odbywa się zwykle zdalnie, a to oznacza, że do podpisania umowy i ustalenia szczegółów współpracy nie jest potrzebne spotkanie. To dobra wiadomość dla firm znajdujących się poza dużymi ośrodkami miejskimi – mogą one bowiem bezproblemowo korzystać z oferty agencji SEO z największych miast, bez obaw, że będzie to miało jakikolwiek wpływ na jakość współpracy.